Milí rodiče,
říká se, že práce s lidmi je nejtěžší, a každý, kdo patří do nějakého oddílu, týmu, organizace, ale vlastně i každý, kdo má rodinu, ví, o čem mluvím.
Velikou příležitostí je potkávat se ve škole osobně – na dohodnutých jednáních nebo na plánovaných třídních schůzkách. Zvláště důležitá je ta první zkraje září.
Třídní učitel i vyučující některých předmětů si tu s vámi vymění základní informace, které se nového školního roku týkají. Představí své plány, učivo, co a jak bude hodnotit. Vysvětlí, na co se zaměřit, v čem může spočívat úskalí a co od rodičů potřebuje. Jak má vypadat domácí příprava a jaké nabízí možnosti komunikace s rodinou během celého školního roku. Obdobně i rodiče mohou sdělit svá očekávání, na různé věci se doptat, aby nakonec všichni odcházeli s pocitem, že jsou na stejné lodi.
V průběhu školního roku může přesto dojít k tomu, že spolupráce rodiny se školou bude váznout a vzájemná očekávání se mohou rozcházet. Před stavěním barikád a unáhleným dovoláváním se na nejvyšší místa se vyplatí obrátit se na toho, kdo je s věcí nejlépe srozuměn. Zpravidla je to vyučující nebo třídní učitel. Pakliže jednání selže, teprve potom je dobré obrátit se na zástupkyni, výchovnou poradkyni nebo ředitele školy. Na zřizovatele nebo ČŠI je vždycky čas.
Všechna rozhodnutí týkající se Vašich dětí jsou vždy v učitelském sboru projednávána. Ale máme tu i další komunikační kanály – např. žákovský parlament a rodičovskou radu. Žákovský parlament se schází každý měsíc a vyjadřuje se k věcem celoškolního charakteru. Žáci se zde učí formulovat své žákovské potřeby a mluvit za většinu své třídy. Učí se ovlivňovat chod věcí společných, aby škola nebyla „o nich“, ale „s nimi“. Obdobně je i rodičovská rada nesmírně důležitá – pokud funguje jako partner. Partner nehledá programově chyby – i ČŠI a jiné kontrolní orgány se už dnes neomezují jen na kritiku, ale spíše poskytují vyváženou zpětnou vazbu. Představují tak pro školu důležitou podpůrnou sílu v nejednoduchém snažení škol nabízet žákům citlivé a smysluplné prostředí k jejich rozvoji.
Zástupce třídy ve funkční rodičovské radě musí především zastupovat zájmy většiny třídy namísto sebe. Aby tomu tak bylo, je třeba především znát názor rodičů ve třídě. Rádi bychom toto podpořili – zástupce třídy bude disponovat kontakty na všechny rodiče ve své třídě. Před třídními schůzkami, příp. bude-li třeba řešit nějakou významnou nebo celoškolní situaci, přenese podnět rodičům třídy a zajistí většinový názor pro jednání v rodičovské radě nebo s vedením školy.
Není to jednoduché – učí se to žáci i my dospělí v učitelském sboru.
Kromě těchto pravidelných jednání (třídní schůzky, rodičovská rada) zastupuje rodiče školská rada – oficiální orgán, který má velké kompetence. Pokud zástupce třídy nepochodí v rodičovské radě nebo u vedení školy, má další možnost obrátit se přímo na školskou radu. Školská rada se sestává ze zástupců rodičů, učitelů i zřizovatele. Kontakty na členy obou rad jsou uvedené na webových stránkách školy.
Vedle výše uvedených možností dochází během školního roku ke spoustě spontánních jednání na úrovni učitel – rodič, případně další vyučující nebo výchovný poradce. Není žádnou ostudou být pozván do školy nebo se přijít sám na cokoli zeptat. Naopak. Vyhneme se tak navzájem možným nedorozuměním a vyvážeme se z předsudků, jejichž obětí můžeme někdy být.
A ještě jsem nemluvil o emailu nebo telefonech. Telefony jsou dobré na rychlou dohodu nebo úmluvu o termínu schůzky, ne vždy jsme ale v hektickém provozu školy k zastižení. Na email odpovídáme vždy, a to v nejbližším možném termínu.
Těšíme se na spolupráci s Vámi. Váš pohled na věc nás zajímá a potřebujeme ho znát včas. Je naším zájmem Vám vysvětlit, kde se dohodnout můžeme a kde naše zákonné možnosti končí.
Dobře víme, že máme s Vámi společný cíl.