Základní škola s rozšířenou výukou jazyků, Komenského náměstí 91, Mladá Boleslav

Cizí jazyky – co nabízíme

Cizí jazyky – co nabízíme

Jeden z hlavních důvodů, proč si rodič žáka vybírá právě naši školu, je rozšířená výuka cizích jazyků. Následující text má za cíl říci, v čem prohloubená nabídka výuky cizích jazyků spočívá, jak je výuka organizována a proč.

  1. Školní vzdělávací program

Je rozdělený do dvou větví. Pro děti s běžným programem a pro děti s prohloubenou výukou cizího jazyka. Celkový počet hodin musí být stejný – je určen závazným učebním plánem pro všechny ZŠ. Pokud se tedy zaměříme právě na cizí jazyky, musíme mírně ubrat v nějakém jiném předmětu. Které připadají v úvahu, určuje zase učební plán RVP (více na: http://www.2zsmb.cz/ucebni-plan ). Protože ne každý žák naší školy je jazykově talentovaný, musíme poskytovat vedle jazykové nabídky i tu všeobecnou. (To je důvod, proč nemohou mít všichni žáci konverzaci v cizím jazyce nebo druhý cizí jazyk hned od 6. ročníku.)

  1. První stupeň

Při zápisu do 1. třídy přijímáme každé dítě, které k 1.9. dovrší 6 let a je zralé. Nic se tu nehovoří o jazykovém talentu a ze zákona ani nemůže. Angličtina začíná hned od první třídy – všichni společně. Věnujeme se především formování vztahu k cizímu jazyku jako prostředku dorozumění. Není třeba v tomto věku soupeřit, známkovat a cizí jazyk jakkoli znechutit. Zaměřujeme se především na mluvený jazyk, poslech, jednoduché konverzace, rýmovačky, hry. Na 1. stupni nedoporučujeme fonetickou transkripci. Dobře víme, že hlavní je, aby dítě umělo (v rodném jazyce) dobře číst (s porozuměním), psát (s chutí a postupně i tvořivě) a počítat (založit správnou představu o čísle a jeho významu). A také mít zdravé sebevědomí a být přátelský.

  1. První dělení

Dochází k němu zpravidla od 4. třídy. Část dětí má konverzaci (v současnosti s rodilým mluvčím), část se věnuje dále rodnému jazyku. O rozdělení rozhoduje vyučující cizího jazyka společně s třídním učitelem, podkladem k jednání je i výsledek testu na konci 3. třídy.  Na konci čtvrtého ročníku zasedá předmětová komise a zváží event. přesun žáka mezi konverzací a cvičením z ČJ na základě dosavadních výsledku žáka v průběhu 4 .ročníku. Komise bere v úvahu názor rodičů, event. VP (vých. poradce) nebo ŠP (školního psychologa), zohledňuje organizační a jiné možnosti školy.

  1. Přijímací testy do 6. tříd

Do konce měsíce dubna je vždy na stránkách školy nabídnut modelový test k ověření znalostí a dovedností žáka. Počínaje školním rokem 2016/17 budou psát žáci pátých tříd z naší školy i okolních škol přijímací test společně. Výsledky testu jsou určující pro zařazení žáka do jazykové nebo standardní skupiny. Ředitel školy si vyhrazuje právo v mimořádných a odůvodněných případech a po projednání (s vyučujícími, PK AJ, rodiči) rozdělení žáků upravit.

  1. Rozdělení dětí

Žáci jsou rozdělení do jazykových a standardních skupin (obvyklý počet 15, max. 19). Počet jazykových skupin určuje úroveň výsledků přijímacích testů (návrh podává ředitele předmětová komise AJ). Návrh rozdělení dětí do tříd je konzultován min. s třídními učiteli pátých i budoucích šestých tříd, s VP a ŠP. Po dohodě rodičů jsou možné individuální výměny žáků s podmínkou zachování hlavních atributů skladby třídy: tj. výsledky testů a volba 2. cizího jazyka. Volbu 2. cizího jazyka se snažíme respektovat, ale z organizačních důvodů ji nelze nárokovat. Jako druhý jazyk nabízíme španělštinu a němčinu. Dále upřednostňujeme zachování kolektivů v max. možné míře, tj. nedělit děti z pátých tříd nadbytečně. Toto hledisko respektujeme, ale z organizačních důvodů opět není možné tento požadavek nárokovat. Do konce 1. pololetí 6. třídy může ředitel školy schválit přestup žáka do opačné skupiny (opět po náležitém projednání).

Ukončili jsme (v souladu s moderní pedagogikou a také insp. zprávou ČŠI) praxi předčasné selekce a již nevytváříme výkonnostní a „zbylé“ třídy. Žáci každé třídy představují přirozenou sociální škálu a rozcházejí se do skupin jen na několik hodin týdně.

  1. Školní vzdělávací program na 2. stupni

V šesté třídě přibírají žáci jazykových skupin druhý cizí jazyk. Druhá skupina má v té době jiný předmět dle ŠVP (http://www.2zsmb.cz/ucebni-plan). Jedná se vždy o předmět, který má dotaci min. 2 hodiny týdně. Látka je vždy rozdělena mezi základní, výkladovou (hodnocenou) část (má celá třída společně) a rozšiřující (doplňkovou, procvičovací – absolvují jen žáci standardní skupiny). Od sedmé třídy mají všichni druhý cizí jazyk – německý. Dotace pro standardní skupinu je nižší – 2 hodiny týdně. Hodiny konverzace probíhají pouze v jazykových skupinách.

  1. Učebnice

Učebnice dnes již dávno není jediným zdrojem výuky, přesto je pro žáka stále důležitá. Na základě rozhodnutí předmětové komise anglického jazyka sjednocujeme učebnice, aby logicky navazovaly. K výuce budeme používat ucelenou řadu oxfordského vydavatelství, ke kterému postupně přecházíme. Žádné učebnice se však nebudou přesně krýt se školním vzdělávacím programem. Proto některé pasáže učitelé vynechávají a používají i další materiály. Spolu s novými učebnicemi získáváme na 2. stupni doplňkové digitální materiály přístupné přes internet. Postupně budeme jejich přednosti využívat ve výuce i v domácí přípravě žáka.

  1. Další možnosti

Vedle výuky nabízíme i další možnosti. Ve škole pracuje rodilý mluvčí. Máme zahraniční partnerskou školu (v Dieburgu). Pořádáme pravidelné výjezdy do zahraničí (Anglie, Německo). Zúčastňujeme se  konverzačních soutěží v AJ, - v posledních třech letech vítězství v okresním kole a 2.,3., resp. 10. místo v krajském kole). Připravujeme žáky na cambridgské zkoušky a tyto zkoušky také organizujeme ve spolupráci s British Council. Spolupracujeme s jinými školami v rámci projektu E-twinning. Dle našich možností nabízíme také kroužky cizího jazyka, snažíme se zařazovat i další cizí jazyky (vedení kroužků je otevřeno nejen učitelům, ale i rodičům – budeme rádi, když se některého jazykového kroužku ujmete). Od roku 2016/17 začneme dlouhodobě sledovat znalosti a dovednosti našich žáků v AJ v 5. a 9. třídách v rámci srovnávacích testů. Zároveň v tomto roce začneme (postupně a výběrově) zařazovat prvky cizího jazyka i do běžných hodin (metoda CLIL).

               

Stávající školní vzdělávací program, nebo pravidla a kritéria, z kterých následně vyplývá organizace chodu školy nebo některá rozhodnutí, je možné upravit nebo měnit. Každá úprava má však své, na první pohled netušené důsledky, a proto podléhá mnohdy nesnadnému připomínkovacímu procesu (např. v předmětových komisích, v pedagogickém sboru, ve školské radě apod.).

Naše nabídka je nadstandardní (např. namísto zákonných 27 hodin cizího jazyka týdně za celou školní docházku mají někteří žáci 42 hodin). Stále však jsme základní školou s jasně daným rámcem a možnostmi a ze zákona jsem školou pro každého. Naštěstí je v Mladé Boleslavi velká škála dalších možností, zejména v podobě jazykových škol a kurzů, které mohou výrazně ambiciózní žáci dále navštěvovat.

 

V případě podnětů nebo dotazů se neváhejte obrátit na mou adresu (kral@2zsmb.cz), nebo některého z mých zástupců nebo vašeho zástupce třídy v rodičovské radě.

Těšíme se na spolupráci.

Roman Král | 22.07.2016 | Přečteno 3254x

Kontakt

326 321 794
info@2zsmb.cz

Kalendář akcí